säker?

Var & träffade mina ögonstenar förut idag & då började vi prata om hur samhället är idag.
Johanna berättade om ett inslag ur efterlyst/insider som handlade om en tjej som blivit våldtagen & sedan
kommit loss från våldtäktsmannen & sprungit fram till en taxi & dunkat på bilen & skrikt hjälp, taximannen säger:
"Blanda inte in mig" i detta & åker därifrån.
Men en kille på en balkong såg alltihopa & tog ett stolsben & gick ner & slog våldtäktsmannen (bra gjort!!)

Men, nu undrar jag, taxichauffören, hur var hans samvete sen då?
tänk om killen på balkongen aldrig sett tjejen & våldtäktsmannen,
hade taxichauffören mått bra av att veta att tjejen sedan blev våldtagen kanske misshandlad till och med
efter att han åkt därifrån och inte hjälpt tjejen ifråga.

Sedan tänker jag på en grej som hänt min vän, då den personen blev misshandlad av en annan person,
& det fanns massa vittnen, vad bra att det fanns vittnen som kan vittna emot den personen som misshandla
MEN varför ihelvete ingrep ingen när det startade och hjälpte den personen som blev misshandlad?
Att ställa upp i en rättegång & vittna är så jävla lätt men att ingripa & säga ifrån & hjälpa till under situationen det är få människor som gör, många jävla ynkryggar.
Vissligern så förstår jag väl själv att hade det varit jag så hade jag väl kanske inte sprungit fram till en man som är längre & sju gånger starkare än mig MEN jag hade ringt polisen på en gång & försökt skrika på hjälp.

& eftersom det i detta fall var MASSA (!!) vittnen så borde det ju finnas en redig karl i denna vittnesgrupp som hade kunnat springa fram & avbrutit.

Sen så tänker jag på en annan vän som jag känner som var modig & försökte avbryta ett bråk men som då fick en glasflaska i huvudet och fick ligga på sjukhuset & har fått komplikationer av detta & som har förstört en liten del av framtiden i hans liv.
Han var modig & stor & stark & försökte rädda en vän i nöd men det gick åt skogen.

Hur gör man?
När kan man ingripa?
När man har ett vapen i handen?
Men hur ofta har man ett vapen i handen & kan klubba ner någon.

Antingen får man vara ynkrygg & inte våga göra något,
eller våga göra  något & riskera lite av sig själv.

Fast som sagt det bästa är väl & ringa polisen direkt, men polisen är ganska duktig på att vara sen på plats också!

Vad skulle du göra?

Dagens Citat:
"Det är den som går vilse som finner de nya vägarna."

Kommentarer
Postat av: Maliiiiin

När ska du hämta ditt snurre då? ;D puuuss <3

2008-11-25 @ 20:40:38
Postat av: Maliiiiin

Grejt! :p Ja du får väl höra av dej, men från&med nästa vecka så jobbar jag ;)

2008-11-26 @ 14:55:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0