suga ur pengar.

Igår när vi åkte från Tranås satt Malin & jag & disskutera våran lön & allt vi sliter för, att vi åker klockan nio på söndagkvällar för & sova på hotell & jobba i Stockholm dagen efter, att det är slitsamt & att vi får för dåligt betalt för att få åka hemifrån på en söndag. Sen är vårat jobb stressigt, du får ingen lunch & har tio minuters rast på 5 timmar & sen ska du svara på samma fråga om & om igen för att eleverna är så tröga & inte vet vad strass är.
STRASS = STENAR (LÅTSASDIAMANTER) I EXEMPELVIS HALSBAND, ARMBAND OSV.
Så. låt mig aldrig mer behöva säga det.

Iallafall,, när vi sitter där & disskuterar & har precis åkt igenom Motala så ser jag ett fyllo på vägen som går & vinglar & har hyfsade kläder på sig osv. då tänker jag på en som jag egentligen inte känner men som är släkt till mig eller ja, min mamma&mormor, iallafall, han började knarka när han var 14 år, det är ju så tragiskt. men iallafall, han får hjälp
men tar inte emot den så bra, men han får bo på ett hem & träffa andra människor & lära sig känna sitt rätta jag,
han har sin familj bakom sig & sedan hjälper socialen honom att få en lägenhet & sedan får han pengar varje månad för att han mår dåligt & har knarkat.

Då kollar vi på mig, när jag var 14 år hade jag upptäckt ciggaretten & lite smått alkohol, jag kämpade mig igenom en skola som jag absolut inte orkade med, men man var ju tvungen så jag gjorde det såklart!
Jag fick 950 kr i månaden så jag hade råd med lite kläder.
När jag blev äldre så fortsatte den jobbiga skolan & jag fick bara 1050 i månaden så jag fick jobba på kvällarna för & få det extra. & sen så efter skolan fick jag kämpa efter ett jobb (nu gick det ju ganska lätt för mig men titta på andra) & sen har jag fått slita som en gris för attt ha råd med min hyra & mat & leva.

& själva grejen med detta, ser ni jämförelsen? om inte ska jag lätta upp det för er!

Människa med socail&problem - Människa som sliter för samhället
får sin lägenhet GRATIS - Vi sliter & jobbar för hyra & mat.
Gör inget om dagarna - Jobbar minst 7 h om dagen
Behöver inte skatta - Tjänar pengar men får skatta bort dem så folk kan få bidrag.
Får hjälp av andra människor - Får såklart hjälp av andra människor, men hur ofta finns de där?
Har "festat" hela livet & får ändå ett hyfsat boende & en summa pengar varje månad  - Får inte dricka sig berusad helst. bara 1 glas.




Ja, nu finns det många som läser detta & tänker men fyfan vilken brud hon förstår inte alls.
Men ja, jag tycker också att det är tragiskt att det går så snett för en del människor i livet.
MEN, jag sliter så jävla mycket & sen ser jag folk som bara glider!
& då tänker ni nu, ja, men titta på de som har as mycket pengar de glider ju bara också & gör inget om dagarna.
JA, jag vet, MEN, de har kämpat sitt liv för att få ihop den karriären & pengarna!
& då säger ni: nej inte Paris Hilton.
Nej, inte hon men hennes föräldrar har kämpat!

& jag låter så himla hård & känslokall men jag blir så arg på att vissa bara kan lägga sig ner & skita i allt &inte orkar kämpa, res er upp sluta beklaga er & ta er framåt!

& jag kan också lägga mig ibland & inte orka, men jag vet att man måste resa sig igen!

Dagen citat:
"Alla världens storheter väger inte upp en vän"

Kommentarer
Postat av: Louise

du jag håller med. en kille som är ett år yngre än oss, han gjorde ett pistolrån. fick lägenhet och 6k i månaden av soc,plus att dom fixade jobb till honom osv. visst det är bra att vi försöker minska kriminallitet och uppmuntra till att leva ett hederligt liv men man blir ju lite småsur...särskilt när man tänker på hur mkt av lönen som försvinner is katt varje månad som går till dessa människor...

2008-11-02 @ 21:09:52
URL: http://thailandssol.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0