Körkort


Eftersom det verkar som ganska många har problem i trafiken så tänkte jag ta en kort repition för er här om hur man kör bil.

  • Gaspedalen - den sitter längst till höger & den ska man använda på rätt sätt, gasa när man ska svänga ut mitt framför en bil då accelerar man genom att trycka ner gaspedalen nästan till botten beroende på årsmodell på bilen & kvalité på gaspedalen.
  • Bromspedalen - den sitter mellan de två pedalrena i mitten, den ska du använda med högerfot & använda så sällan som möjligt, släpp hellre på gasen i tid än & bromsa, bromsa aldrig tvärt (om det inte händer någon olycka) & innan du ska komma till en rondell, korsning etc. så släpp på gasen cirka 100-150 meter innan så slipper du trycka ner den i botten & göra så att alla andra måste bromsa tvärt bakom dig pucko.
  • Tresekundersregeln - Hålla AVSTÅND, det är väldigt svårt för vissa, speciellt när det är en omkörning på gång. En av de  viktigaste sakerna i bilkörning är & hålla avstånd så man inte får kedjekrock. Man tittar på bilen framför & ser när den åker förbi en stolpe pinne etc. & då räknar man till 3 sek. om ni som jag märker har problem med att räkna tre sekunder så kan jag tipsa er att man kan räkna ETT TUSEN ETT, ETT TUSEN TVÅ, ETT TUSEN TRE & du ska vara på trean eller fyra när du passerar stolpen.
  • Blinkers - De är till för att visa vart fan man ska, ska det vara så jävla svårt & blinka innan man ska svänga så förare bakom ser att nu ska han/hon svänga & man kan sakta in i god tid bakom än & behöva tvärnita. & i rondellhelvetet så behöver du blinka även om det är krångligt, men  är det många bilar, använd blinkersen på rätt sätt.

Ojoj, tror jag måste lägga ner denna repition innan jag blir galen.
Men vissa människor i trafiken alltså, jag blir tokig. De borde inte ha körkort!
Man borde ha en lag att var 10 år när man byter körkort får man också ta en körlektion & se om man är lämplig i trafiken!

Tack för mig & grattis till mig som fyller år idag!
(kommer berätta mer om mina dagar med firande senare)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0