min dröm är inte USA

Allas dröm verkar vara att åka till USA, vet inte riktigt vad det är som lockar så mycket.
Min dröm är inte att åka till USA iallafall, visst jag vill ju åka dit, verkar verkligen vara roligt att åka dit & shoppa
& se lite berömda saker. Men så stor dröm är det inte.
Min dröm är att åka till Afrika, att uppleva savannen & se djur & människor & leva med dem i någon månad.
Det är en upplevelse tror jag, en riktigt upplevelse som gynnar en själv.


Afrika har jätte mycket ollika kulturer, flera tusen olika etniska grupper, i USA är det ju typ samma kultur som i Sverige b, matkulrer, film, musik m.m (låter kanske inte som kultur, men det är det)
Det är skillnad på afrikas kulturer. i afrika är kulturer afrikansk konst & arkitetur mer inspererande kultur än film & musik

Om jag fick välja mellan att vara aupair i USA eller volentär arbeta i Afrika så skulle jag helt klart välja Afrika.
Det behövs mer hjälp i Afrika, eftersom det är ett så fattigt land.
Barn får inte gå i skolan & säljs till andra människor (trafficking) det är hemskt & jag skulle vilja stoppa det.
En vän till mig vars syster jobbar i Afrika med att hjälpa barn att få gå i skolan & köper tillbaka barn som sålts,
det tycker jag är starkt & bra!
Det är riktigt arbete, att hjälpa människor utan att få betalt, att bry sig om andra utan att behöva få pengar för det.
Någon dag ska jag också vara där & hjälpa till!


Nu ska jag ju åka till Afrika, ska ju till Egypten , men det känns inte som det kommer bli en större upplevelse (förutom snorkling & sånt) för vi har ju all inclusive så det blir ju bara att götta sig!
Jag skulle vilja resa runt i afrika omkring Zambia & leva med folket där.
.

Jag tror att afrika är en större upplevelse än USA & därför vill jag hellre åka dit & det är verkligen min dröm.
Men jag vill åka till USA också :) men inte helst av allt!




Kommentarer
Postat av: Sofia

det ena behöver ju inte utesluta det andra!! ;) jag vill också åka till afrika och volontärarbeta, men det betyder ju inte att jag behöver välja mellan att åka till usa eller afrika. jag SKA åka till afrika när mitt år i usa är över. sen vill och ska jag även resa runt i asien, åka till australien och även sydamerika. jag tycker det är viktigt att uppleva så många olika kulturer som möjligt så man kan se världen och dess problem från så många olika perspektiv som möjligt :) men som sagt, vi är ju bara 20 år och behöver ju inte liksom välja ut vad vi ska göra. det finns tid till allt.

2009-03-26 @ 22:10:07
URL: http://sofiainusa.blogg.se/
Postat av: Linn

Får du chansen att åka till afrika (nu ska du ju visserligen till afrika) men du fattar, så gör det! Mina 2 ½ vecka i Tanzania kan ha vart bland det bästa jag gjort i mitt liv, jag har ändrat min syn på så sjuk mycket grejer. Afrika lär en uppskatta vad man har hemma, på gott och ont! :D

2009-03-30 @ 01:05:03
Postat av: johanna

Alla är vi olika om vilka drömmar och mål vi har. jag skulle jätte gärna också åka och volontär arbeta i afrika eller också i thailand, jobba mot sexslaveriet och barnhandeln, men det kostar också att vara volontär och jag tror inte det är lätt att ge sig efter nått år som arbetare, mitt mål är att som pensioner resa runt och jobba som volontär! För då kommer man ha pengar och all tid i världen att ge allt. Att åka till ryssland var så sjukt givande och bland det allra bästa jag gjort och jag skulle göra om det hundra gånger till om jag fick chansen.

Nu vill jag vara egoistisk och följa mitt hjärta och göra det jag alltid drömt om. Man har trots allt hela livet framför sig fadder får duga för nu ;)

2009-04-15 @ 22:46:14
URL: http://johannastic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0