dag 11 - detta upprör mig

Ja, vad är det som upprör mig egentligen.
Det är inte mycket men inte lite heller.

Något jag kan bli så jävla förbannad över det är när folk bara står och glor på när något händer.
Om någon blir slagen, våldtagen, mördad eller det händer en olycka så står människor runt omkring och bara gapar.

Vad fan är ert problem? Ryck in, hjälp till!
Jag förstår att man blir rädd om någon står med en kniv eller något slår någon annan blodig, men bli inte handlingsförlamad.
Öppna munnen, ropa skrik, ringa polisen/hjälp, gör något NÅGOT åtminstonde.

Jag hade en vän som blev misshandlad framför en buss och bussen var fullsatt och det var inte EN ENDA som gjorde ett jävla piss.
Så ruttet, så lågt så det finns inte ord.
De var minst 10 personer på bussen, hade alla gått ut ur bussen eller i alla fall någon så hade misshandeln kanske inte gått så långt som den gick.

Enligt en forskning så säger de att om det är fler människor som bevittnar en olycka eller traumatisk händelse så är sannolikheten för att personer blir handlingsförlamade större än om det bara var 1-2 personer.
Det är ju också konstigt.
Jag skulle banne mig inte tveka en sekund, jag skulle skrika, vifta, ringa på hjälp – göra allt för att försöka stoppa bråk, mord, våldtäkt eller en olycka och jag skulle känna mig ännu säkrare om vi var flera personer.

Jag har stoppat två misshandel i mitt liv och jag tycker jag var modig!
Första gången jag gjorde det så åkte jag själv på en smocka så blodet spruta ur näsan MEN personen som blev misshandlad klarade sig och mår bra idag, om inte jag hade ryckt in så kanske han hade fått men för livet, vem vet? Ingen vet förrän man gör något.

Dag 11 - detta upprör mig



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0