närodlat

idag slängde jag på mig min vita tröja och min skrikröda sjal för att bege mig till jobbet.
dagens arbete bestod av att besöka en kund som maler mjöl.
det var mysigt att komma ut till den lilla stugan ute på landet, det luktade mjöl och vete och det var en torr luft som skrynklade ihop hela min hy.

det stod en farbror där med kvarnen igång, han hade vita kläder på sig och en vit gubbkeps.
han hälsade mig välkommen och visade mig runt bland alla gamla maskiner som fortfarande tuffade på efter alla år.
han berättade att säden (veten) kom från råberga och sedan maldes där för att sedan säljas i lokalbutiker.
efter ett möte med mycket uppmärksamhet kring min skrikröda sjal så skulle jag säga hejdå till den pratglada farbrorn.

bland de bruna påsarna där vi stod fanns det massor med olika typer av vete & mjöl så stod det en brödmix där, jag tog den i handen och stod och läste på den länge medan den långa vita farbrorn pratade på, jag såg att det var ett väldigt enkelt brödrecept som stod på etiketten.
vita farbrorn stannade upp i sitt prat och kollade på mig och frågade "tycker du om att baka?"
jag svarade att jag gillar att baka men att det tar för lång tid att baka bröd.
"ta den där och prova! du var så trevlig som kom hit & hjälpte mig & bjöd på fika!"


jag blev rörd och tackade farbrorn vänligt.
sen åkte jag hem till kontoret med ett stort leende på läpparna, vilken söt farbror!
jag ska se till att han får den bästa lösningen för sitt företag!


jag & min skrikröda sjal



en enkel brödmix som består av mjöl, vetekli, solrosfrön och linfrö
blandas med 1 liter fil, 1dl sirap och 4,5 msk bikarbonat.
in i ugn 200grader 60min.
Voíla, två fullkornslimpor!
Brödmixen finns att köpa på Ica Parken/city eller varför inte åka till den söta gubben i glanshammar och köpa där, jag lovar att det är en upplevelse!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0