Hyresrätt lika som bostadsrätt??

Skillnaden mellan hyresrätt och bostadsrätt?
I en hyresrätt betalar du en hyra för att få bo där, få tillgång till vaktmästare som kan laga olika saker åt dig, du får det betalat för dig om vitvaror är föråldrade och du får tak över huvudet.
I en bostadsrätt får du betala alla dina vitvaror och laga dem själv, du får tak över huvudet och du betalar av ett lån som du sen får tillbaka när du säljer, det kan förekomma avgift till en förening etc.

Det är så jävla B att på i en hyresrätt tycker jag.
Du får inte göra om hur du vill tex. tapetsera eller måla.
Du får inte sätta upp något inne på toaletten eller göra om.
Du får inte en spänn om du köper nya vitvaror, skåpluckor etc.
Men de ska ha en hyra på flera tusen som vi sedan aldrig får tillbaka.

På min gataaaaa, eller i min lägenhet där betalar vi 6348:-/mån (87 kvm och en 3:a iofs så rätt billigt) men det blir ändå 76 176:- på ett år och vi betalar el själva, tv, bredband, parkering etc.
Vi har bott där i 2 år nu alltså 152 352:- har vi betalat till vår kära hyresvärd (plus alla jävla femkronor i tvättmaskinen)
Men inte fan får vi tillbaka något, inte ens ett nytt kylskåp kan vi få eller omtapetserat i badrummet som förövrigt möglar igen.

Flytta då bitterfitta tänker ni.
Men det är ju inte lätt att få tag i bostadsrätt och jag älskar verkligen vår lägenhet så jag får helt enkelt bita i det sura äpplet tills vi hittat hus eller bostadsrätt som passar oss. 

Men till poängen, jag blir så jävla irriterad när jag läser nedanstående artikel.
1. för att jag tänker "mycket att haka upp sig på, flytta då ffs" 
Sen tänker jag om och sätter in mig i situationen och tänker "Man får fan inte bestämma ett skit, men ändå ska de suga ur oss pengar" 

Kan inte hyresvärdar bry sig lite mer om deras inneboende?
Kan de inte bara låta oss som bor där, lever där och spenderar halva vår tid där få bestämma lite? 


 





Nej, nu ska jag fan leta på en bostadsrätt och flytta omgående.
hejdå!


Kommentarer
Postat av: Ada

Ja, det är mycket bättre med en bostadsrätt. Var noga med att hitta en bra mäklare. De större brukar man kunna lita på. Lycka till!

2011-06-02 @ 16:11:49
URL: http://stockholmsmaklare.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0