so they say, how are things today

"Att vara självbestämmande det är då jag väljer hela mitt liv
– mitt beteende, mina tankar, mina känslor, min kropp och mina reaktioner.

Om vi inte är självbestämmande då agerar vi som om hela vårt livet alltså allt styrdes av yttre krafter
– slumpen, ödet, ekonomi, omgivningen, samhället, föräldrar, barndom..

Ibland önskar nog vi alla att någon kunde tala om för en vad man ska göra, vara mer barn än vuxen.
Ibland känner man kanske att man inte riktigt väljer att leva sitt eget liv.

Henry Ford sa:
"om du tror att du kan, eller tror att du inte kan, så har du rätt!"

Om man utgår från att en del förhållanden är oföränderliga, sätter man gränser innan man ens försökt."
Källa:
Den Goda Organisationen av Psykologen Will Schutz.

Tänk om jag kunde lära mig att inte bara läsa och applicera mina kunskaper på andra eller i yrket utan även på mig själv.Jag tycker ovanstående citering av boken den goda organisationen är en bra tanke att ha med sig, privat, yrke och i livet i allmänhet.

Ibland hamnar man i skeden där livet blir svårt, där tankar sprids, beslut ska tas, man vet inte ut eller innan.
Man undrar om det är mig det är fel på? Är det andra det är fel på? Är det hela världen som är uppochner eller vafan är det?

Jag kan komma och tänka över livet ibland, över hur självbestämmande man låter sig själv vara. Lever man sitt liv fullt ut som man vill leva det? Tar man de beslut som gynnar ens egna liv? Eller visar man enbart hänsyn till det osjälvbestämmande?

Klart livet inte är en dans på rosor där man kan ta beslut och göra lite som man vill hipp som happ, men någonstans måste man ju ändå försöka styra livet i den riktining man vill att det ska gå.
Sen är ju frågan - vilken riktining ska det gå åt? det är ju bara en själv som bestämmer, om man är självbestämmande.

Inget är rätt och inget är fel, ingen säger att det är rätt bara för att det inte är fel och ingen kan säga att det är fel bara för att det inte är rätt. Det är väl ändå din bok, dina kapitel, ditt liv.

andas.

ta livet.

lev.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0