ledarskap & motivation

Här har jag i tre månader studerat ledarskap, medarbetarskap, resultat, utvädering och motivera personal.
jag har läst nästan varje kväll och helg och matat igenom x antal böcker.
och vad händer nu? jag surfar in på en sida och läser det nedan, 7 stycken enkla regler för en person med ledarskapsposition att följa för att motivera personalen!

okejdå, jag har fått lite mer verktyg under mina studier och jag tror att de jag lärt mig är mer än det som står nedan.

För dig som är ledare men tappat bort dig lite så tipsar jag om att läsa nedan för att få lite enkla tips på hur man på ett enkelt sätt kan motivera sina medarbetare!

Sju tips att få fram hungern hos dina medarbetare
Har du någon gång suckat över att dina medarbetare är så omotiverade?
Motivation är ju huvudingrediensen för framgång i alla organisationer och som chef är en stor del av ditt jobb just att motivera andra att lyckas med saker så att allas mål kan nås.
Det knepiga med motivation är att den den är så olika hos olika individer och inte bara det - den kan vara olika vid olika tidpunkter och inför olika saker.

1. Alla människor är motiverade till något
För det första - Dina anställda drivs av något och det är ditt jobb att hitta deras särskilda grunder till varför de dyker upp på jobbet varje morgon.

2. Lyssna på VFJ
Sluta lyssna på skvalmusik i radion på väg till jobbet. Ratta istället in VFJ som är den enda kanal dina anställda går runt med i huvudet hela dagarna. Kanalen - VFJ - är förkortningen på Vad Får Jag. Om du kan ge tillräckligt bra svar på dina anställdas fråga om vad de får så har du hittat vad som motiverar dem.

3. Det handlar egentligen om smärta eller njutning
Att motivera anställda handlar om att styra dem mot njutning eller bort från smärta. Du motiverar dem till njutning genom att berömma och belöna för ett bra jobb. Du motiverar dem bort från smärtan av att få skäll, förlora något eller göra ett dåligt jobb. Formeln med ta bort smärta eller framkalla njutning har marknadförare jobbat med i hundratals år för att få kunder att köpa. Den funkar.

4. Ge mig ett enda skäl
Du ska göra det för att jag säger det funkar inte längre. Anställda vill veta varför de ska göra en uppgift så att de känner att det finns en tydlig anledning till den. Låt dina anställda veta varför det de ska göra är viktigt för dig, företaget och dem själva.

5. Håll koll
Dina anställdas agendor är andra än du tror. Din mest hängivna och bästa medarbetare kan komma in med sin uppsägning vilken dag som helst. Ta hand om dina talanger. Ta reda på vad du kan göra för att behålla deras motivation även i framtiden. Lyssna på dem, överraska med att ge dem vad de motiveras av och låt inte din konkurrent sno din bästa medarbetare för att du inte fattade att din bästa talang vill ha en ballare mobiltelefon eller snyggare tjänstebil än sin granne (du vet inte vad han/hon drivs av). Folk har bytt jobb för mindre än så. Ja, det låter småaktigt, men vi är människor och vi drivs av våra egon, inte bara av att förbättra världen.

6. Förvänta dig toppresultat
Vi människor har en förmåga att alltid nå precis vad som förväntas av oss (ja det är skitkonstigt, men så är det). Om du visar att du förväntar dig toppresultat så kommer du att få det - om du gör rätt! Du gör det genom att använda ord med positiva förväntningar (inte tvärtom). Släng iväg alla ungefär, vi ska försöka att och andra vaga uttryck. Släpp kontrollen och låt folk nå resultat på sina egna sätt. Låt dem som vill och har kapacitet ta eget ansvar.

7. Var en förebild
Du vet redan att dina medarbetare gör som du gör. Om du visar säkerhet inför en stor förändring kommer dina medarbetare få det lättare acceptera den. Om du kommer in sent och går tidigt - gissa vad som händer då? Även när du tror att ingen har koll på dig, så kan du ge dig sjutton på att de har det. Du är ju chefen för sjutton!

Källan är rakt upp och ner: http://www.redaktionen.se/artikel.php?visa=motiverapersonalen




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0