stå du där i vassen och glo

jag blir så trött på den här hysterin kring viktnedgång och alla löpsedlar om hur snabbt du kan gå ner i vikt med hjälp av vissa metoder, om flickor som bloggar och skriver att "nu ska jag aldrig mer äta choklad" osv. Nu pratar jag inte om de kraftigt överviktiga personerna som behöver ta hjälp utan dessa andra människor som bara har panik inför beach 2012. Det är så tröttsamt..

hur kul kan livet vara om man ständigt ska kämpa för att gå ner i vikt och förbjuda sig för livets godsaker?
att nå nästan eller att nå sina mål men sedan tappa greppet och återgå till samma vanor och sen börja på ny kula nästa tolvslag.
en evig cirkel som varken är sund eller bra för kroppen eller själen.

less is more
jag tror inte på det och tror inte det kommer fungera för varken den där stackars bloggaren eller tanten med övervikt.
till en början om man är överviktig så handlar det ju om att gå ner i vikt men sen handlar det ju om att skapa en livsstil.
Det är ju skapligt pointless om du ska gå ner i vikt och sen är du nöjd i två månader med vikten och sen går du upp igen. Whats the point? Är det skoj att hela tiden kämpa neråt? nej.

Det handlar ju om att skapa nya vanor och nya livsstilar.
Jag tänker aldrig i hela mitt liv förbjuda mig från choklad eller goda saker som jag tycker om.
Men sen har jag automatiskt tappat begär efter vissa saker, som tex. chips.
jag köper aldrig hem chips och kan ta några chips när jag är ute men that's it.
Pizza tycker jag inte är gott längre om den inte är hemlagad.
Men det var mina begär förr nästan varje söndag.

Hur har jag blivit av med dessa begär då? jag tänker inte "jag ska inte äta pizza, jag ska inte äta choklad osv." för om jag tänker så vill jag bara ha det.
Jag tänker istället "ja, jag kan ju välja att äta pizza men jag tar en sallad så tar jag pizza någon annan gång, senare."
Senare har aldrig kommit och jag har inte längre något sug efter pizza eller choklad etc. Det kan falla på ibland men inte lika ofta som förr och jag är inte sugen på det på samma sätt.
Men jag har absolut inte förbjudit mig från att äta det.


Intensiv träning två månader
Sen är det ju det här med träningen efter nyår, herregud det går ju knappt att vända sig om på friskis och svettis utan att det står en människa brevid och flåsar en i nacken..
Det är sån hysteri och alla tränar, sex dagar i veckan i två-fyra månader på sin höjd.
Varför?
Du kommer inte gå ner i vikt om du intensiv tränar på två månader, eller jo förlåt, du går ner i vikt men går upp igen sen om du inte drastiskt ändrar matvanor.

Varför börja träna sex dagar i veckan när du vet att du inte orkar det livet ut?
Träna bör man göra, men gör det med kvalite och se det mer långsiktigt.
Jag hamnar ofta i intensiva månader då jag tränar mer men när jag inte orkar så nöjer jag mig med att gå iväg till gymmet 2-3 gånger i veckan eller ta en löprunda/PW i parken.

Ät sunt året runt
Sluta med hysterin och skapa en livsstil.
Min livsstil är att alltid äta nyttigt i veckodagarna och till helgen får jag om jag vill unna mig något gott.
Och man kan äta precis hur mycket man vill så länge man tränar.
Jag vet med mig att jag inte orkar träna 6 dagar i veckan därför äter jag måttligt och tränar måttligt.
Men vill jag bli bodybuilder eller bygga muskler, ja då måste jag ju skapa en ny livsstil igen.
men hejda er, ta kontroll över vikt och liv! Sluta med hysterin och försök lägga upp en plan för ett nytt liv inte en halvårsgrej inför sommaren. det är så tröttsamt.

jag siktar såklart också alltid och peppar inför sommaren i nya bikinin, men jag gör det för mig själv och jag vet ju att jag har långsiktiga planer i mitt liv med olika saker.
just nu vill jag öka min kondition och klara av ett mål jag satt upp att springa under en viss tid.

Aftonbladet - back off, vi behöver inte era hittepå grejer
och till flickorna som bloggar - unna er av livets goda ni behöver inte hindra er från precis allt, men självklart är det bra att skapa bra vanor och livsstil men skapa något att hålla!

Den här halvårsgrejen inför sommaren håller inte och hur kul är det att gå upp i vikt och sen kämpa sig ner igen nästa tolvslag? huff, skulle inte jag orka iallafall..

Om ni vill ha en bra webbsajt att läsa mer om hälsa, kost och träning på besök:

http://healthaholic.se/
massvis med bra information och roliga saker!


Kommentarer
Postat av: nadine

2012-01-27 @ 13:35:45
Postat av: nadine

haha jag veeet! satt själv & tänkte, jaha whats the point?? sen när man väl ser kan man inte undgå haha!

2012-01-27 @ 13:36:17
URL: http://nadineaskerblom.blogg.se/
Postat av: chacharlie

Shoho! :) kastanjevatten är som en brun utan sol som man baddar i ansiktet, eller vart man nu vill egentligen, som ger en naturlig "bränna" på en gång. Men som man tvättar bort samma dag. Jag baddar 1-2 gånger & har sedan på solpuder eller vanligt puder :) gillar mest att det blir färg :) man tar ett lager med bomull & när det torkat kan man ta ett lager till om man vill! Finns på maxi, kicks & åhlens som jag vet :)



Kramis!

2012-02-08 @ 17:02:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0