Blomkålspizza

Som tur är har jag massor av vänner som lever hälsosamma liv och jag snor alla recept jag kan från dem.
En annan vän Johanna har gett mig tipset att prova ett nytt vegetariskt/eatclean etc. recept i veckan så kommer man tillslut att ha hittat sina favoriter och har ett nytt receptregister i huvudet.
 
Så sant så sant, idag lagar jag helt annorlunda mat mot förr. Och mer nya recept skall provas. 
 
Här är ett jag funderar på att ordna till helgen och söndagsmyset, snabbt och enkelt och gott har min vän lovat!
 

Blomkålspizza 1 portion

 
 

Ingredienser

Tomatsås (detta är mitt eget recept, som är godas ;) så gör dessa steg först) 

Halv gullök

1 Vitlök

Basilika 

1 msk Tomatpure

150 gram Krossade tomater

salt & peppar 

Och as mycket salt

 

Blomkålsbotten:

125 gram blomkål

1 ägg

1 äggvita

 

På pizzan

50 gram tunna skivor av kalkonbröst skurna i strimlor

1/2 Mozzarella med låg fetthalt

Ruccola

Rödlök

 

Börja  med att sätta ugnen på 200 grader.

Hacka sedan löken till tomatsåsen och häll över jättemycket salt (ca 1/2 dl) och rör runt, låt stå och dra minst 15 min. 

Så länge det drar så mizar du blomkålen till en klumpfri röra. Knäck i ägget och äggvitan, blanda sedan till en jämn smet. 

Lägg upp smeten på en ugnsform med bakplåtspapper och låt grädda i ugnen tills den är lätt gyllenbryn ca 15-20 min. 

Ta ur löken och skölj ordentligt i vatten. Blanda sedan lök med tomatpure, krossade tomater, vitlök, basilika och kryddor. 

Bred detta på pizzabotten, strö sedan över mozzarella, kalkon och rödlök.

Låt grädda i ugnen ca 10-15 min tills det fått fin färg och osten smält. 

Servera med ruccola ovanpå pizzan. 

  

MUMS! 


Kommentarer
Postat av: Syster

Tack för receptet o påminn mig om att jag måste testa detdär när jag kan äta blomkål igen :-)

2013-09-14 @ 19:03:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0