Det där med politik..

jag klagar inte eller säger mig emot att det blir blått i 4 år till.
Tycker moderaterna har gjort en del för Sverige, de har tex. dragit oss ur finanskrisen, de har sparat in miljonbelopp på att tex. bilarnas lilla skattelapp tagits bort och förts över till datateknik istället.

Det här som folk orar sig över med bidrag och att människor som inte är kapabla till att arbeta ska slängas ut i arbetslivet är nog ett påhopp som andra bara tror om.
Det de ska göra är ju att ge människor en chans att hitta ett jobb som kan passa dem till deras sjukdom.
Kan de inte alls arbeta så ska de ju få sjukförsäkring.
De kommer inte tvinga folk att arbeta som inte kan arbeta. Men de kommer nog göra det lite svårare att få bidrag så de som är lata bara inte kan ta ett bidrag och sedan sitta hemma.
För att få välfärd krävs arbete.

Och jag har även hört på flera håll att det är med att göra privatsjukhus är orättvist för de rika kommer då att kunna få bättre vård.
Men det blir ju vice versa, allt blir ju iallafall bra.
Vi har ju tex. privat tandläkare!

Om jag är rik kan jag gå till ett privat sjukhus, medan de som inte har pengar kan gå till "vanliga sjukhuset" och få vård utan att jag står framför dem i kön.
Om privata sjukhus inte finns: Jag som rik går till vanliga sjukhuset samtidigt som de som inte har råd går också dit = köer.
Är det inte bättre att vi får fler sjukhus vilket bidrar med fler jobb för sjuksköterskor och doktorer etc.
och kortare väntetider på olika sjukhus.

Och det med skatterna, att sänka skatterna bidrar till ökad konsumtion vilket bidrar med fler arbeten.
Att höja skatterna bidrar till mindre i plånboken, mindre konsumtion men lättare att få det bra om man blir sjuk eller arbetslös. Men är det inte bättre att satsa på bättre vård i tid och bra arbeten så man varken blir sjuk eller arbetslös? (fast såklart även svårt att få det passa för alla precis som det är svårt att få det passa för alla om man har arbeten och är frisk)

Det har varit ett svårt val detta år, många partier har varit lika och det har varit svårt att ställa sig till det man tycker.
Iallafall för mig.
Jag har haft knivigt att välja, men jag kan inte säga att jag blev ledsen för att de blåa vann.
Jag skulle heller inte bli ledsen om de röda vann.
De är som sagt väldigt lika på många plan men samtidigt olika.

Sen att SD kommer in som vågmästare, det är ju inte heller så jävla hipp.
Det är ju tråkigt, tragiskt och väldigt sorgligt att se ett främlingsfientligt parti få komma med.
Men vi måste och dra en slutsats av det än att blunda. något är fel, vad är fel?

Jag är inte duktig på politik och jag borde kanske satt in mig mer i det, men än så länge är jag nöjd av det som framkommit ur valet.

Over and out , thank U for listen! =)

Kommentarer
Postat av: Zara

Kunde inte hålla med mer!



Blir så trött på alla som säger att alla som röstade på moderaterna är själviska, och borde tänka på de sjuka och arbetslösa istället.



Varför ska dom som har jobbat sig upp på toppen och tjänar en bra summa varje månad få lida för att annat folk inte tjänar lika mycket ? Vafan har jag jobbat mig upp till toppen ska jag väl få njuta av mitt hårda arbete ?



:)

2010-09-21 @ 08:17:19
URL: http://zwinkler.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0