friheten

såg filmen Cornelis i fredags - vilken film, vilken konstnär.
den var väldigt tragisk men ändå så fin på något vis.
Den filmen fick mig att tänka på skillnaden på då och nu.

Det känns på något vis att förr var det mer accepterat att bara göra som man ville.
ligga och dricka vin i en park eller arbeta arslet av sig och göra karriär.
Eller ha en blandning av det.

Idag känns det som att vi lever mer i en väldigt social och tryckt värld.
Det ligger i det undermedvetna att det är inte okej att ta ledigt från jobbet för att ligga i en park och dricka vin.
Du ska göra karriär, du ska se bra ut, helst ha massor med pengar och bo fint.
Det är liksom en undermedveten press som vi får av alla sociala medier så som facebook och bloggar.
Status uppdateringar som "precis landat i Paris(?) otroligt varmt" eller "Nytt jobb, kommer tjäna massa!!" "precis tränat världens jobbigaste pass" eller bloggar där alla bloggar om hur bra allt är.
Det gör att vi på något vis lever med ett undermedvetet som säger att vi också ska resa, skaffa nytt jobb, träna och helst ha ett fint liv.

Men hur är det egentligen, under ytan, utanför facebook och bloggvärlden?
Är det så vackert där?

Det känns som att förr på 60-70-talet var det mer okej, mer okej att inte lyckas med allt och göra lite så som man kände för så som passa en själv, sånt som du själv tyckte om.

Jag känner själv att jag bli påverkad av dessa fenomen.
Jag blir stressad när jag ser hur många som gör så mycket och hinner med saker och har "så kul" och jag själv vill också göra så!
Men jag ska lära mig att slå av mig sånt och börja bli fri från att påverkas!

Jag kan säga att just nu är allt fint med resa inplanerad, jobbet går bra och alltihopa men en annan sak kan jag avslöja och det är att jag inte tränat på 2 veckor för att jag inte orkar!! :-)



Hellre lycklig än lyckad!


Kommentarer
Postat av: Sofia kusin

Bra skrivet! Och så himla sant! Jag gillar din blogg, den får mig att tanka i nya banor.

2010-12-07 @ 10:38:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0