nuet.

att tiden numera flyger förbi har jag förstått.
vad var det som gjorde att tiden började gå så mycket fortare desto äldre man blir?

när man var liten kändes sommarlov som ett år och jullov som ett halvår.
nuförtiden är man glad om man hinner bli lite brun under sommaren och att man hinner åka några gånger i skidbacken.

månader, dagar, veckor, timmar, minutrar, sekunder flyger förbi.

när man är liten är man duktigare att leva här och nu, i dagen som stundar.
man tänker inte på nästa dag, nästa helg, nästa månad eller nästa år.
fånga dagen, ett begrepp som passar bra på barn.
det finns inte så mycket funderingar utan de finns här och nu, i nuet.

jag tror att det är mycket det som påverkar oss idag, att vi inte lever här och nu utan hela tiden tänker på nästa dag, nästa vecka, nästa månad alltså framtiden.
och tänker vi inte framåt då funderar vi kring saker bakåt i tiden, kanske minnen kanske stunder man saknar.

vi vuxna tänker även mer logiskt och kopplar samman saker med tidigare erfarenheter medan barn under 12 år inte gör det, (enligt Otto granberg 2004)
jag tror det gör att vi hela tiden kopplar ihop saker med tidigare förväntningar och saker som skall göras, skötas och hela tiden donas med.
Vi glömmer helt enkelt bort att stanna upp och smaka på dagen.



jag har ett tips till er som är som jag.
som tycker att tiden flyger förbi, att veckor går för fort, att ni inte ens minns vad ni gjorde förra månaden samma datum men ni kan minnas vad ni gjorde midsommarafton 1995 (beroende på ålder).

skriv en bok, inte dagbok, en bok.
med alla minnen dag för dag.
du kan kalla det dagbok, du kan kalla det minnesanteckningar eller kalla det som jag gör: brabok!

låt dig fånga dagen som varit och skriv i din bok varje kväll (det är beroendeframkallande) saker som har varit bra under dagen, minnen, stunder, händelser.
inte veckovis utan dagvis, för att fånga dagen, leva i nuet.

ena dagen kanske inte är toppenbra, men skriv en rad då, något bra måste det funnits?

jag har gjort detta i något år nu och kollade tillbaka på det jag skrev för ett år sen.

vilket roligt liv jag har, vilka härliga minnen jag har, vad kul jag har haft!

men egentligen, inte alla gånger har det varit roligt, men jag har de roliga minnen kvar och jag levde i nuet när jag skrev.

sakta ner och smaka på dagen!





Kommentarer
Postat av: Lisa

fröken Lisa har gjort detta i över 12 år - kan vara därför som jag kommer ihåg allt så bra! rekommenderas verkligen =)

2011-12-20 @ 17:56:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0