från att deppa till att steppa av glädje

det sägs att lycka är bara en känsla som kommer och går precis som alla andra känslor.
jag är beredd att hålla med där och tror inte att lycka och att känna sig lycklig varar i flera månader och år.
men däremot så kommer lycka och lycklighets känslor ibland och är väldigt starka känslor precis som sorg.
sen kan man vara glad och positiv som varar i flera månader och år, det tror jag.

en negativ period är inte berg & dalbana, det är en ändlös ring.

jag tror att man har lättare att fastna i den negativa spiralen än den positiva/lyckliga. Vi människor klagar hellre än att ge komplimanger, varför? det undrar jag med. Tänk själv, hur många gånger blir någon irriterad/klagar på vissa saker istället för att bli glad och ge någon komplimanger?
Det är lättare att se negativit än positivt och när man väl börjar tänka negativt kring saker, människor eller handlingar så smittar det av sig på hela sin inställning och det blir en rund ring utan ände.
då handlar det om att bryta sig ur den där ringen och tänka kring vissa saker positivt.

en sak som jag är duktig på det är att älta, vrida och vända på saker som redan skett och varit.
jag fick ett råd av en kvinna när jag var väldigt negativ hon sa till mig:

"sluta älta, du vet varför du inte ska ha det såhär så nu är det bara att ta tag i det"

jag slutade älta och tog tag i saken och nu sitter jag här med ett så stort leende på läpparna så jag får sprickor i kinderna.

jag är så glad. det är så mycket som hänt, så många bitar som föll på plats och jag tog tag i saker och ting.
jag fångade upp det positiva och slutade tänka på onödiga konsekvenser och tänkte "det löser sig".
om det sotar sig senare, ja då får det väl göra det.

men en sak som skrämmer mig är att det kan vända så tvärt, från lite deppig till så otroligt glad och positiv.
kan det vända tillbaka lika snabbt igen?

fånga den lyckliga känslan.
jag har verkligen sugit in den här känslan, jag har klappat mig själv på axeln och tackat alla i min närvaro som peppat mig.
jag är otroligt glad att jag har så bra människor som håller upp mig när jag viker.

så jag ger er alla läsare detta råd nu, sluta tänk på det som skett och varit, sluta älta, och om du inte trivs eller mår bra så sluta älta varför du inte mår bra och börja tänk på hur du ska göra för att må bra.
skriv upp en lista med alla saker som får dig att må bra och följ dem,
det är ditt liv, dina känslor & dina handlingar som enbart du bestämmer över
och du förtjänar att ha en ro i kroppen och må bra på ditt egna sätt.

jag vet att ordet nedan är utjatat, men det har ju faktiskt en stor tyngd och innebör i ordet, använd det ordet och tänk på hur du kan göra det, hur kan du leva här och nu:



Kommentarer
Postat av: A

Jag är sååååå glad för din skull gumman <3<3

2012-01-18 @ 12:57:19
Postat av: Rebecca - mamma till Tove

Så sant. Har själv varit i en svacka de senaste veckorna. Men i helgen bestämde jag mig. Vad fan, ingen är värd mina tårar. Nu är det glädje och skratt som ska in i mitt liv istället.



Bra skrivet!

2012-01-18 @ 21:49:13
URL: http://rebeccathoren.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0