är du en hen eller en hen?

alltså det här jäkla ordet "hen".
vad är det för fel på hon och han?
han har snopp och hon har vagina.
därför kallas han - han och hon - hon.
vad är det som är konstigt med hon och han?
är det inte attraktivt med han och hon?

jag ogillar detta, klart vi ska ha mångfald och jämnställdhet.
men någon jävla gräns får vi väl dra, vi kan väl inte smälta ihop alla med allt.

tänk och leva i en värld där allt är samma och hen kallas för hen fast de har olika kön, det blir så flummigt.
jag tänker på många sena 80-talister som har svårt att hitta sig själva i detta samhälle, hur fan blir det för 2000-talisterna?
de lär ju ha väldigt svårt att hitta vem de är i en värld där alla är likadana, alla är en hen.

och sen det här med att han har blått på sig och hon har rosa på sig är fel också.
jaja, ingen färg är väl mer kill än tjej.
men på något sätt tycker väl jag att jag dras mer till en kille med blå skjorta en rosa skjorta, förstår ni hur jag menar? sen betyder det inte att tjejer måste klä sig i urringat och killar i blå skjorta, men ni förstår väl poängen med att man dras kanske mer till en med blå skjorta.. (beroende på vilket håll man är lagd ofc.)

Men samma sak med att allt ska vara så jämnställdt, ja, klart jag vill tjäna bra med pengar och kunna jobba mig uppåt i karriären oavsett om jag är kvinna eller man.
men jag vill fortfarande ha en handlingskraftig karl som jag kan komplettera mig med.
Vad är det för fel på om han är mycket duktigare på att tapetsera & snickra medan jag är bättre på att laga mat och ta hand om barn?

Och det här med barn, en del kvinnor säger "jag ska INTE klä min dotter i rosa."
Varför inte? För att barnet ska få välja själv senare? klär du din son i rosa?
Oavsett fall du klär din dotter i rosa eller brunt så har du ju fortfarande gjort ett val åt barnet och du har helt plötsligt bestämt själv att rosa är flickigt och brunt är neutralt, fortfarande du som gjort den tanken, det valet och bestämt åt ditt barn vilket genus det ska vara åt.

det går ju att överdriva det här till max.
men jag förstår såklart hur politiker, feminister och alla andra med starka åsikter menar och jag håller med till 50% men de andra 50% kan man kanske fundera på.

Vi behöver väl inte överdriva allt utan fortfarande få leva i ett demokratiskt samhälle där allt är en valfri möjlighet.

Nej, uj uj, det här går att diskutera och vända och vrida på i flera timmar!
Nu ska jag gå & göra lite karriär istället, undra om jag ska ha rosa eller brun tröja på mig..


här kör vi jämnställt med drickan!


Kommentarer
Postat av: Sabrina

Det här med vilka färger som anses vara "flickiga" och "pojkiga" har en intressant historia bakom sig. Till en början hade bebisar, oberoende av kön, på sig vita klänningar och när färgerna gjorde sin entré (runt första världskriget) så var rosa först tänkt för pojkar, då det var en "stark färg", och blått tänkt för flickor då det var en "mildare färg." Finns en intressant artikel om det här: http://www.smithsonianmag.com/arts-culture/When-Did-Girls-Start-Wearing-Pink.html



På tal om "hen" så kan jag förstå ordet som ett "tredje kön", för de vars genus och kön inte överensstämmer med varandra eller för de dubbelkönade, men att "hen" skulle appliceras på alla(?) låter lite onödigt.



Hur som helst så är det väldigt intressant med dessa jämställdhetsfrågor och man kan ha väldigt många åsikter om det! :)

2012-03-17 @ 12:22:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0